Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Dyskusje historyczne na temat przedwojennego Neustettin.
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5465
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by bronx »

Każdy chyba zna tabliczkę pamiątkową umiejscowioną na ratuszu wskazującą poziom wody. Obecnie mamy jej polską wersję, ale bardzo podobna była również niemiecka. Ktoś pamięta może do kiedy wisiała ta niemiecka wersja? Ja jej nie pamiętam i na tym zdjęciu dopiero pierwszy raz zobaczyłem.

(Zdjęcie obecnie wiszącej tabliczki zobaczysz tutaj http://szczecinek.org/galeria/displayim ... m=88&pos=3" onclick="window.open(this.href);return false; )
tabliczka1888.jpg
tabliczka1888.jpg (280.25 KiB) Viewed 11466 times
Polelum
Posts: 372
Joined: 09 Oct 2009, 17:55
Location: Appalachia

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by Polelum »

Musiała zniknąć gdzieś na początku lat 80-tych.
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5465
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by bronx »

To i tak się długo ostała.
Mario
Posts: 991
Joined: 20 Mar 2005, 21:27
Location: Szczecinek
Contact:

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by Mario »

na pewno było to już po upadku komuny, myślę że to około 1995 roku
łączę się w bulu i dziękuję za obiat
Pozdrawiam
Mario
Dislav
Posts: 171
Joined: 08 May 2011, 20:57

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by Dislav »

Sądzę, że odpowiedź może znać Pan Jerzy Dudź, a może także Pan Jerzy Gasiul.
darba76
Posts: 117
Joined: 07 Dec 2011, 12:35

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by darba76 »

Mario wrote:na pewno było to już po upadku komuny, myślę że to około 1995 roku
A gdzież tam 1995.

1982 góra 1983 a i może dużo wcześniej. Moja mama pracowała w ówczesnym PKO mieszczącym się przy ul. 1-go Maja i ja jako dziecko często biegałem wokół ratusza czekając aż mama skończy pracę. Na pewno niemiecka wersja tabliczki wbiła by mi się w pamięć a się nie wbiła :)

Ps. A swoją drogą warto by spróbować odtworzyć ową tabliczkę, ba może przy odrobinie szczęścia spróbować ja odnaleźć w jakimś magazynie ratusza.
W końcu większy wkład na rozwój Szczecinka mieli jego niemieccy mieszkańcy i to ich dotknęła ta powódź.
Dislav
Posts: 171
Joined: 08 May 2011, 20:57

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by Dislav »

Raz jeszcze ja w sprawie: Przyjrzałem się zdjęciom tablicy starej i nowej. Patrząc na mur, z całą pewnością tabliczka "nowa" została zamontowana po odnowieniu gmachu ratusza - po jego piaskowaniu. Prace te bardzo dobrze pamiętam, ale w roku ??? - Jeszcze za Burmistrza M.T. Golińskiego. Kto wie? Czy na czas piaskowania była zdjęta??? I nie założona ponownie? O tym - upewnilibyśmy się zaglądając pod tablicę sprawdzając stan muru. Czy pod nią - mur jest piaskowany czy nie piaskowany.
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5465
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by bronx »

No ok a druga sprawa co to jest za skrót na tej polskiej tablicy?
M.P.N.P.M. ? Uczyłem się chyba tylko o M.N.P.M. czyli metrach nad poziomem morza. a to na tablicy to co?
normal_P2220063.JPG
normal_P2220063.JPG (213.44 KiB) Viewed 11316 times
Dislav
Posts: 171
Joined: 08 May 2011, 20:57

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by Dislav »

No to pozwalam sobie na wyjaśnienie skrótu; Metrów Ponad Najwyższy Poziom Morza. Oczywiście jest to żart. Wielokrotnie na ta tabliczkę spoglądałem, chyba dziesiątki razy i byłem ślepy na ten błąd. :lol:
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5465
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by bronx »

Inna sprawa jest taka, że nie można przepisać tak po prostu wysokości Normall Null i opisać jej jako M.N.P.M. Nasze metry nad poziomem morza są liczone od wodomierza w Kronsztadt a pruski Normall Null miał odniesienie do wodowskazu w Amsterdamie, różnica zdaje się jest jakieś 0,084 m może mało ale jednak :)
Dislav
Posts: 171
Joined: 08 May 2011, 20:57

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by Dislav »

Przysłowie mówi, że uczyć się warto nawet od samego diabła. Punkt odniesienia Kronsztad był mi znany. "NN" z Amsterdamu - nie. I to nowe światło na ten skrót. A wcześniej co pisałem - to nie mój błąd. To niewiedza.
User avatar
robot humano
Posts: 1034
Joined: 09 Oct 2006, 11:18

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by robot humano »

metrów ponad normalny poziom morza
http://www.wiatrak.nl/10000/poziom-morz ... ski-poziom" onclick="window.open(this.href);return false;
po germańsku Normalnull - N.N.
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5465
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by bronx »

Oo dzięki, no to normalnie wszystko jest malina i nawet mucha nie siada. Trzeba przyznać w takim razie, że tabliczka jest prima sort.

Czytałem o tych NAPach przy okazji tego tematu a jakoś na to nie wpadłem, chyba za bardzo chciałem znaleźć "dziurę w całym" :D
Dislav
Posts: 171
Joined: 08 May 2011, 20:57

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by Dislav »

robot humano wrote:metrów ponad normalny poziom morza
http://www.wiatrak.nl/10000/poziom-morz ... ski-poziom" onclick="window.open(this.href);return false;
po germańsku Normalnull - N.N.
Dzięki! :D
bastian
Posts: 196
Joined: 18 Jul 2012, 09:07

Re: Tabliczka pamiątkowa powódź 1888 rok

Post by bastian »

Sehr interessant. Ich dachte immer das die Markierung am Rathaus den höchsten jemals gemessenen Wasserstand in Neustettin/Sczezcinek angibt.

Aber die deutsche Tafel besagt, das dort wo der Markierungspunkt ist, die Höhe 139,338 Mete über Normal-Null ist.

Erst darunter kommt ein Hinweis auf den höchsten Wasserstand, der 1888 3,545 Meter niedriger als die Markierung war.

Vielleicht hat jemand eine Karte mit Isohöhenlinien für Szczecinek? Dann könnte man das Überschwemmungsgebiet lokalisieren.


bronx wrote:Każdy chyba zna tabliczkę pamiątkową umiejscowioną na ratuszu wskazującą poziom wody. Obecnie mamy jej polską wersję, ale bardzo podobna była również niemiecka. Ktoś pamięta może do kiedy wisiała ta niemiecka wersja? Ja jej nie pamiętam i na tym zdjęciu dopiero pierwszy raz zobaczyłem.

(Zdjęcie obecnie wiszącej tabliczki zobaczysz tutaj http://szczecinek.org/galeria/displayim ... m=88&pos=3" onclick="window.open(this.href);return false; )
tabliczka1888.jpg
Post Reply