Dit und dat, czyli szczecineckie rozmaitosci
A tutaj lista obiektow i zakladow nalezacych do miasta:
-Ratusz na rynku(zbudowany w latach 1852-53)
-Dom Starcow z mieszkaniem gospodarza domu na ulicy Winnicznej(okolo 20 miejsc, z malym szpitalem)
-Prywatny Dom Starcow na ulicy Klasztornej, zbudowany w 1925 roku z finanasowa pomoca miasta
-Kapieliska miejski:
-Blücherbad- kapielisko rodzinne, zbudowane okolo 1926, w 1934 rozbudowane
-3 kapieliska miejskie nad nalezacym do miasta jeziorem Trzesieckim
-Stadtbad- laznia miejska(medizynische Wannenbad) przy Placu Sowinskiego, zbudowane okol 1925 i rozbudowane w 1935
-Zamek- kupiony przez miasto od Administracji Prowincji w 1933 roku wraz z przylegajacym terenem. Przebudowany w latach 1935-37. Pomieszczenia wynajmowane dla urzedow zdrowia, budowlanego i pracy oraz do roku 1934 urzedu celnego, do czasu przeniesienia go na ulice Torunska
-Muzeum Regionalne- do 1938 roku w wiezy Sw. Mikolaja, nastepnie przeniesione juz jako Powiatowe Muzeum Regionalne do budyku zamkowego
-Mieszkanie sluzbowe superintendenta parafii ewangelickiej na ulicy Zamkowej
-Budynki Ochotniczej Strazy Pozarnej, ocieplane para z lazni miejskiej
-Lasy Miejskie w Czarnoborze(Stadtwald), okolo 600 ha, jezioro Lesne, okolo 25 ha. Do Lasow nalezaly dom mieszkalny, restauracja i dzialki mieszkale pracownikow. Dom lesniczego zostal przebudowany w latach 1936-37
-Gazownia Miejska(od 1890) w poblizu dworca towarowego polaczona z lina Reichsbahnu(Kolei Panstwowych) i znajdujacym sie na terenie gazowni domem dyrektora
-Miejskie Restauracje na Mysiej Wyspie, zbudowane w latach 1929-30, z sala dla 500 osob oraz zadaszona szklana weranda dla 200 do 300 osob, na placu nad brzegiem kolejne 1500 miejsc siedzacych przy stolikach z nowoczesny jak na tamte czasy oswietleniem
-3 tramwaje wodne oraz wypozyczalnia lodzi wioslowych
-Jezioro Trzesieckie
-Kanalizacja Miejska z oczyszczalnia sciekow nad Niezdobna(5 zbiornikow czyszczacych i 2 do wysuszania szlamu). Rozpoczeto budowe oczyszczalni biologicznej, nie dokonczonej z powodu wojny
-Osrodek Wypoczynkowy dla Dzieci w Czarnoborze, zbudowany w 1929 roku(40 lozek) nastepnie robudowany do 60 miejsc wypoczynkowych w roku 1937
-Park z pomnikami, wieza Bismarcka, Dom Mlodzierzy, kopiec za stadionem(Bourdoshügel, wzniesiony w latach 1916-17), wybieg dla jeleni, wybieg dla kuropatw, od 1920 przystan dla statkow, Viktoriaplatz(1914-18), park zamkowy ze stawem dla zlotych rybek i domkiem dla kaczek, park rozany ze zbiornikami dla ryb i lili wodnych, 3 mosty nad Niezdobna, Mozartplatz z muszla koncertowa(1925), powiekszony w 1938 wraz z nowa, wybudowana ze wzgledow akustycznych, muszla koncertowa i podswietlana fontanna
-Ciezarowka marki Opel
-Ratusz na rynku(zbudowany w latach 1852-53)
-Dom Starcow z mieszkaniem gospodarza domu na ulicy Winnicznej(okolo 20 miejsc, z malym szpitalem)
-Prywatny Dom Starcow na ulicy Klasztornej, zbudowany w 1925 roku z finanasowa pomoca miasta
-Kapieliska miejski:
-Blücherbad- kapielisko rodzinne, zbudowane okolo 1926, w 1934 rozbudowane
-3 kapieliska miejskie nad nalezacym do miasta jeziorem Trzesieckim
-Stadtbad- laznia miejska(medizynische Wannenbad) przy Placu Sowinskiego, zbudowane okol 1925 i rozbudowane w 1935
-Zamek- kupiony przez miasto od Administracji Prowincji w 1933 roku wraz z przylegajacym terenem. Przebudowany w latach 1935-37. Pomieszczenia wynajmowane dla urzedow zdrowia, budowlanego i pracy oraz do roku 1934 urzedu celnego, do czasu przeniesienia go na ulice Torunska
-Muzeum Regionalne- do 1938 roku w wiezy Sw. Mikolaja, nastepnie przeniesione juz jako Powiatowe Muzeum Regionalne do budyku zamkowego
-Mieszkanie sluzbowe superintendenta parafii ewangelickiej na ulicy Zamkowej
-Budynki Ochotniczej Strazy Pozarnej, ocieplane para z lazni miejskiej
-Lasy Miejskie w Czarnoborze(Stadtwald), okolo 600 ha, jezioro Lesne, okolo 25 ha. Do Lasow nalezaly dom mieszkalny, restauracja i dzialki mieszkale pracownikow. Dom lesniczego zostal przebudowany w latach 1936-37
-Gazownia Miejska(od 1890) w poblizu dworca towarowego polaczona z lina Reichsbahnu(Kolei Panstwowych) i znajdujacym sie na terenie gazowni domem dyrektora
-Miejskie Restauracje na Mysiej Wyspie, zbudowane w latach 1929-30, z sala dla 500 osob oraz zadaszona szklana weranda dla 200 do 300 osob, na placu nad brzegiem kolejne 1500 miejsc siedzacych przy stolikach z nowoczesny jak na tamte czasy oswietleniem
-3 tramwaje wodne oraz wypozyczalnia lodzi wioslowych
-Jezioro Trzesieckie
-Kanalizacja Miejska z oczyszczalnia sciekow nad Niezdobna(5 zbiornikow czyszczacych i 2 do wysuszania szlamu). Rozpoczeto budowe oczyszczalni biologicznej, nie dokonczonej z powodu wojny
-Osrodek Wypoczynkowy dla Dzieci w Czarnoborze, zbudowany w 1929 roku(40 lozek) nastepnie robudowany do 60 miejsc wypoczynkowych w roku 1937
-Park z pomnikami, wieza Bismarcka, Dom Mlodzierzy, kopiec za stadionem(Bourdoshügel, wzniesiony w latach 1916-17), wybieg dla jeleni, wybieg dla kuropatw, od 1920 przystan dla statkow, Viktoriaplatz(1914-18), park zamkowy ze stawem dla zlotych rybek i domkiem dla kaczek, park rozany ze zbiornikami dla ryb i lili wodnych, 3 mosty nad Niezdobna, Mozartplatz z muszla koncertowa(1925), powiekszony w 1938 wraz z nowa, wybudowana ze wzgledow akustycznych, muszla koncertowa i podswietlana fontanna
-Ciezarowka marki Opel
Z tego co pisze we wspomnieniach Damaske, Mysia byla niemal obowiazkiem w Wochenende(Weekend). Zasobniejsi doplywali statkami, wytrzymalsi lodkami, a ci pozostali dochodzili pieszo. Niezasobne rodziny braly prowiant i obowiazkow, niekoniecznie naturalna, kawe przygotowana w domu, dlatego miejsca przy brzegu pewnie nie zobowiazywaly do zamawiania w restauracji. Z tego co pisza, to bylo najpopularniejsze spedzanie wolnego czasu.bronx wrote:Coś dużo tych miejsc na Mysiej
.
O ile uwagi Stacha na temat wspomnien Güntera Damaske uwazam za zasadne, to te dane mam z ksiazki Der Kreis Neustettin Ein pommersches Heimatbuch profesora Heinrcha Rogge i to wszystko sprawia wrazenie systematycznej, dokladnej pracy. Ogladajac zdjecia Mysiej tez nie wiem gdzie ci ludzie mieliby sie zmiescic, ale innych zrodel nie mamy.bronx wrote:ja Ci wierze tylko te dane takie kosmiczne
Oprocz budowy drog i kolei waznym dla gospodarki bylo polaczenie powiatu z liniami pocztowymi(Kraftlinienverkehr der Reichspost). W latach przed II WS samochody pocztowe kursowaly na liniach:
1. Borne-Westfalenhof(Groß Born-Westfalenhof)
2. Spore-Wierzchowo-Grabczyn-Drzonowo-Gwda Wielka(Sparsee-Wurchow-Grumsdorf-Schönau-Groß Küdde)
3. Dalencin-Parsencko-Juchowo(Dallenthin-Parsenzig-Juchow)
4. Lotyn-Wegorzewo-Lubnica-Drawien-Zoltnica(Lottin-Vangerow-Hertzberg-Trabehn-Solnitz)
5. Sitno-Dziki-Jelenino(Hütten-Dieck-Gallin)
6. Nocn linia od godz.22 z przesylkami pocztowymi przez Barwice(Bärwalde) do Swidwina(Schivelbein)
Samochody pocztowe na trasach 1-5 mogly zabierac, w zaleznosci od wielkosci pojazdu, od jednego do trzech pasazerow.
1. Borne-Westfalenhof(Groß Born-Westfalenhof)
2. Spore-Wierzchowo-Grabczyn-Drzonowo-Gwda Wielka(Sparsee-Wurchow-Grumsdorf-Schönau-Groß Küdde)
3. Dalencin-Parsencko-Juchowo(Dallenthin-Parsenzig-Juchow)
4. Lotyn-Wegorzewo-Lubnica-Drawien-Zoltnica(Lottin-Vangerow-Hertzberg-Trabehn-Solnitz)
5. Sitno-Dziki-Jelenino(Hütten-Dieck-Gallin)
6. Nocn linia od godz.22 z przesylkami pocztowymi przez Barwice(Bärwalde) do Swidwina(Schivelbein)
Samochody pocztowe na trasach 1-5 mogly zabierac, w zaleznosci od wielkosci pojazdu, od jednego do trzech pasazerow.
Oprocz pojazdow pocztowych w powiecie szczecineckim byly wedlug spisu z 1.07.1938 sporzadzonego przez Hermanna Pahla zarejestrowanych:
1. Motocykle......................2001
2. Samochody osobowe....1279
3. Autobusy(omnibusy).......8
4. Ciezarowki.....................252
5. Pojazdy specjalne...........9
6. Ciagniki..........................42
Razem 3591 pojazdow.
1. Motocykle......................2001
2. Samochody osobowe....1279
3. Autobusy(omnibusy).......8
4. Ciezarowki.....................252
5. Pojazdy specjalne...........9
6. Ciagniki..........................42
Razem 3591 pojazdow.
Last edited by ziom on 12 Aug 2007, 22:30, edited 1 time in total.
Jakze malutkie sa plany dzisiejszych wlodarzy ratusza niech swiadcza plany poprawienia infrastruktury turystycznej przez ich przedwojennych poprzednikow:
planowano budowe kanalu umozliwiajacego podroz jachtami motorowymi z jeziora Trzesiecko do jeziora Pile, i dalej przez jeziora Komorze i Zerdno do jeziora Drawskiego w poblizu Czaplinka. Kolejnym etapem mial byc kanal z Parseta umozliwiajacy podroz lodzia ze Szczecinka do Kolobrzegu i Baltyku.
Plany budowy byly gotowe jednak wybuch II WS nie pozwolil na ich realizacje.
planowano budowe kanalu umozliwiajacego podroz jachtami motorowymi z jeziora Trzesiecko do jeziora Pile, i dalej przez jeziora Komorze i Zerdno do jeziora Drawskiego w poblizu Czaplinka. Kolejnym etapem mial byc kanal z Parseta umozliwiajacy podroz lodzia ze Szczecinka do Kolobrzegu i Baltyku.
Plany budowy byly gotowe jednak wybuch II WS nie pozwolil na ich realizacje.
Zeby samochody i motocykle mogly sie poruszac musiano wybudowac drogi. W powiecie szczecineckim budowe drog utwardzonych zaczeto w polowie XIXw. Drogi i ich utrzymanie, podobnie jak dzisiaj, podzielone byly na gminne, powiatowe i prowincjalne(dzisiaj krajowe lub wojewodzkie). W roku 1871 w powiecie bylo juz 192 km utwardzonych drog(Chaussee), w tym 106 km drog krajowych. Do konca XIXw powstalo okolo 160 kolejnych kilometrow, by w roku 1927 osiagnac dlugosc okolo 600 km. Do wybuchu wojny wybudowano jeszcze okolo 30 km. Przy pracach zatrudnionych bylo 7 mistrzow drogowych i ponad 100 pracownikow. Do budowy uzywano dwoch walcow parowych. Przed 1 wrzesnia 1939 roku wlasnoscia powiatu byla okolo 300 kilometrowa siec drog.
Tutaj krotki wycinek z listy drog, czasu ich budowy oraz dlugosc:
I. Drogi prowincjalne:
1. Piaski-Barwice-Szczecinek-Okonek-Podgaje(Patzig-Bärwelde-Neustettin-Ratzebuhr-Fledeborn).....1847/48.....63906m
2. Polczyn Zdroj-Czaplinek(Polzin-Tempelburg)......1868/72......22260m
3. Szczecinek-Czarne(Neustettin-Hammerstein)......1864/65.....14578m
4. Gwda Mala-Bialy Bor(Klein Küdde-Baldenburg).....1873/76.....4767m
II. Drogi powiatowe:
5. Szczecinek-Bobolice(Neustettin-Bublitz).....1854/56.....23232m
6. Szczecinek-Dworzec Chyze(Neustettin-Haltestelle Kietz).....1893.....610m
7. Barwice-Bobolice(Bärwelde-Bublitz)......1855/56......25509m
8. Barwice-Czaplinek-Zlocieniec(Bärwelde-Tempelburg-Falkenburg).....1855/58.......33910m
Ps. Jesli ktos ma pytania odnosnie czasu budowy innych drog w powiecie szczecinecki, to mozna pytac na pw.
Tutaj krotki wycinek z listy drog, czasu ich budowy oraz dlugosc:
I. Drogi prowincjalne:
1. Piaski-Barwice-Szczecinek-Okonek-Podgaje(Patzig-Bärwelde-Neustettin-Ratzebuhr-Fledeborn).....1847/48.....63906m
2. Polczyn Zdroj-Czaplinek(Polzin-Tempelburg)......1868/72......22260m
3. Szczecinek-Czarne(Neustettin-Hammerstein)......1864/65.....14578m
4. Gwda Mala-Bialy Bor(Klein Küdde-Baldenburg).....1873/76.....4767m
II. Drogi powiatowe:
5. Szczecinek-Bobolice(Neustettin-Bublitz).....1854/56.....23232m
6. Szczecinek-Dworzec Chyze(Neustettin-Haltestelle Kietz).....1893.....610m
7. Barwice-Bobolice(Bärwelde-Bublitz)......1855/56......25509m
8. Barwice-Czaplinek-Zlocieniec(Bärwelde-Tempelburg-Falkenburg).....1855/58.......33910m
Ps. Jesli ktos ma pytania odnosnie czasu budowy innych drog w powiecie szczecinecki, to mozna pytac na pw.