Ciekawostka
Witm dokładniej mówiąc dzialo samobieżne Stug 4 (wiem że się pomyliłem).
StuG III Ausf. A (1940, 30 egzemlarzy)
Po raz pierwszy użyty w czasie walk we Francji, Ausf. A używał podwozia czołgu Panzer III Ausf. F i armaty StuK 37 L/24.
StuG III Ausf. B (1940-41, 320 egzemplarzy)
Szersze gąsienice i różne inne niewielkie zmiany.
StuG III Ausf. C (1941, 50 egzemplarzy)
Drobne poprawki w porównianiu z wersją "B", m.in. niewielkie zmiany w konstrukcji nadbudówki.
StuG III Ausf. D (1941, 150 egzemplarzy)
Drobne poprawki w porównaniu z wersją "C".
StuG III Ausf. E (1941-42, 272 egzemplarzy)
Dodano karabin maszynowy MG34 oraz druga radiostację na prawym boku kadłuba.
StuG 40 Ausf. F (1942, 359 egzemplarzy)
Wersja z długolufowa armatą 75 mm StuK 40 L/43. Począwszy od tego modelu, StuG zaczął przejmować rolę niszczyciela czołgów.
StuG 40 Ausf. F/8 (1942, 334 egzemplarzy)
Zmiany armaty na wersję z jeszcze dłuższą lufą L/48.
StuG 40 Ausf. G (1942-45, 7,893 egzemplarzy)
Ostateczna wersja StuGa. Używała podwozia Panzer III Ausf. M i od 1944 produkowana z dwoma karabinami maszynowymi
Służba
Działa pancerne StuG III znajdowały się w wyposażeniu wyodrębnionych jednostek artylerii szturmowej. Były to początkowo bataliony, a później brygady dział szturmowych. Miały je także oddziały wsparcia w związkach pancernych. Niejednokrotnie służyły one do łatania "dziur" w ich uzbrojeniu. Z powodu braku czołgów, niektóre oddziały pancerne przezbrajano w te działa. Miało to miejsce szczególnie pod koniec wojny. Po zakończeniu II wojny światowej, kilkanaście wyremontowanych rumuńskich StuG III, zostało sprzedanych do Egiptu i Syrii. Wzięły one udział w wojnie sueskiej w 1956 i wojnie sześciodniowej 1967
Historia
W 1935 Erich von Manstein w liście do generała Becka opisał koncept jednostek "artylerii szturmowej" (Sturmartillerie), której głównym zadaniem miałoby być bezpośrednie wsparcie atakujących oddziałów piechoty. Po dopracowaniu szczegółowych wymagań, 15 czerwca 1936 firma Daimler-Benz AG otrzymała rozkaz zaprojektowania opancerzonego pojazdu wsparcia piechoty, uzbrojonego w armatę 75 mm, ze swobodą ruchu w płaszczyźnie poziomej przynajmniej 25°. Cały pojazd miał być opancerzony chroniąc załogę przed bezpośrednim ogniem wroga, a całkowita wysokość pojazdu nie miała przekraczać wysokości przeciętnego mężczyzny. Daimler-Benz AG zdecydował się użyć podwozie nowo zaprojektowanego średniego czołgu Panzerkampfwagen III do rozwinięcia nowego pojazdu. Pierwszy pięć prototypów powstało w 1937 na podwoziu PzKpfw III Ausf. B, uzbrojone były w krótkolufową armatę 75 mm Sturmkanone 37 L/24 (o długości lufy 24 kalibrów) i niskiej prędkości wylotowej pocisku. Dopiero po napotkaniu w Rosji czołgów T-34, zdecydowano się na przezbrojenie StuGa III w długolufową armatę zdolną do penetracji pancerza radzieckich czołgów. Od wiosny 1942 zaczęto używać armaty 75 mm StuK 40 L/43, a jesienią tego roku jeszcze dłuższej jej wersji L/48. Warianty StuGa III wyposażone w te działa były też okręslane jako StuG 40. Późniejsze modele StuGa III wyposażone były także w karabin maszynowy MG34 o kalibrze 7,92 mm zamontowany w kadłubie. Wszystkie pojazdy z serii Sturmgeschütz były bardzo tanie do wyprodukowania, w porównaniu ze współczesnymi im czołgami, i do końca wojny powstało ponad 10.500 egzemplarzy w różnych wersjach.
StuG III Ausf. A (1940, 30 egzemlarzy)
Po raz pierwszy użyty w czasie walk we Francji, Ausf. A używał podwozia czołgu Panzer III Ausf. F i armaty StuK 37 L/24.
StuG III Ausf. B (1940-41, 320 egzemplarzy)
Szersze gąsienice i różne inne niewielkie zmiany.
StuG III Ausf. C (1941, 50 egzemplarzy)
Drobne poprawki w porównianiu z wersją "B", m.in. niewielkie zmiany w konstrukcji nadbudówki.
StuG III Ausf. D (1941, 150 egzemplarzy)
Drobne poprawki w porównaniu z wersją "C".
StuG III Ausf. E (1941-42, 272 egzemplarzy)
Dodano karabin maszynowy MG34 oraz druga radiostację na prawym boku kadłuba.
StuG 40 Ausf. F (1942, 359 egzemplarzy)
Wersja z długolufowa armatą 75 mm StuK 40 L/43. Począwszy od tego modelu, StuG zaczął przejmować rolę niszczyciela czołgów.
StuG 40 Ausf. F/8 (1942, 334 egzemplarzy)
Zmiany armaty na wersję z jeszcze dłuższą lufą L/48.
StuG 40 Ausf. G (1942-45, 7,893 egzemplarzy)
Ostateczna wersja StuGa. Używała podwozia Panzer III Ausf. M i od 1944 produkowana z dwoma karabinami maszynowymi
Służba
Działa pancerne StuG III znajdowały się w wyposażeniu wyodrębnionych jednostek artylerii szturmowej. Były to początkowo bataliony, a później brygady dział szturmowych. Miały je także oddziały wsparcia w związkach pancernych. Niejednokrotnie służyły one do łatania "dziur" w ich uzbrojeniu. Z powodu braku czołgów, niektóre oddziały pancerne przezbrajano w te działa. Miało to miejsce szczególnie pod koniec wojny. Po zakończeniu II wojny światowej, kilkanaście wyremontowanych rumuńskich StuG III, zostało sprzedanych do Egiptu i Syrii. Wzięły one udział w wojnie sueskiej w 1956 i wojnie sześciodniowej 1967
Historia
W 1935 Erich von Manstein w liście do generała Becka opisał koncept jednostek "artylerii szturmowej" (Sturmartillerie), której głównym zadaniem miałoby być bezpośrednie wsparcie atakujących oddziałów piechoty. Po dopracowaniu szczegółowych wymagań, 15 czerwca 1936 firma Daimler-Benz AG otrzymała rozkaz zaprojektowania opancerzonego pojazdu wsparcia piechoty, uzbrojonego w armatę 75 mm, ze swobodą ruchu w płaszczyźnie poziomej przynajmniej 25°. Cały pojazd miał być opancerzony chroniąc załogę przed bezpośrednim ogniem wroga, a całkowita wysokość pojazdu nie miała przekraczać wysokości przeciętnego mężczyzny. Daimler-Benz AG zdecydował się użyć podwozie nowo zaprojektowanego średniego czołgu Panzerkampfwagen III do rozwinięcia nowego pojazdu. Pierwszy pięć prototypów powstało w 1937 na podwoziu PzKpfw III Ausf. B, uzbrojone były w krótkolufową armatę 75 mm Sturmkanone 37 L/24 (o długości lufy 24 kalibrów) i niskiej prędkości wylotowej pocisku. Dopiero po napotkaniu w Rosji czołgów T-34, zdecydowano się na przezbrojenie StuGa III w długolufową armatę zdolną do penetracji pancerza radzieckich czołgów. Od wiosny 1942 zaczęto używać armaty 75 mm StuK 40 L/43, a jesienią tego roku jeszcze dłuższej jej wersji L/48. Warianty StuGa III wyposażone w te działa były też okręslane jako StuG 40. Późniejsze modele StuGa III wyposażone były także w karabin maszynowy MG34 o kalibrze 7,92 mm zamontowany w kadłubie. Wszystkie pojazdy z serii Sturmgeschütz były bardzo tanie do wyprodukowania, w porównaniu ze współczesnymi im czołgami, i do końca wojny powstało ponad 10.500 egzemplarzy w różnych wersjach.
Pozdrawiam
- robot humano
- Posts: 1049
- Joined: 09 Oct 2006, 11:18
Tu więcej plotek:HORST wrote:Witam ten czołg ma być odrestaurowany i podobno ma działjący silnik jako jeden na świecie tak słyszałem ale niewiem czy to prawda.
http://www.odkrywca.pl/stug-iv-grzegorz ... tml#637605
P.S. 4 dni po wyciągnięciu z 70letniej drzemki w rzece ma mieć działający silnik? Nawet plotki powinny mieć granice.
Re: Ciekawostka
Juz jezdzi Filmik na onecie:
http://www.onet.tv/ostatni-wojenny-lup, ... ,klip.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.onet.tv/ostatni-wojenny-lup, ... ,klip.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ciekawostka
Co ciekawego jest tam wiele moich śrubek, objemek i kabli
Re: Ciekawostka
Festyn wikingów w Ribe- Dania
Troszeczkę wiadomości ze świata, właściwie nas też dotyczący jak przed wiekami tak i teraz. Ponieważ było słychać Polski język, a to dlatego że masę stoisk to Polacy.
Troszeczkę wiadomości ze świata, właściwie nas też dotyczący jak przed wiekami tak i teraz. Ponieważ było słychać Polski język, a to dlatego że masę stoisk to Polacy.
- Attachments
-
- folder.jpg (91.55 KiB) Viewed 9338 times
-
- Nowy-1.jpg (326.05 KiB) Viewed 9317 times
-
- Nowy-2.jpg (353.01 KiB) Viewed 9328 times
-
- Nowy-3.jpg (401.21 KiB) Viewed 9307 times
-
- Nowy-4.jpg (379.8 KiB) Viewed 9303 times
-
- Nowy-5.jpg (255.64 KiB) Viewed 9323 times
-
- Nowy-6.jpg (385.93 KiB) Viewed 9326 times
-
- Nowy-7.jpg (162.41 KiB) Viewed 9319 times
Re: Ciekawostka
Fgeskov- muzeum pałacowe, motorów, samolotów, powozów, motorów, i td.
- Attachments
-
- 1.JPG (92.98 KiB) Viewed 9218 times
-
- 1 (1).JPG (278.34 KiB) Viewed 9252 times
-
- 1 (2).JPG
- (165.33 KiB) Downloaded 4328 times
-
- 1 (3).JPG (158.28 KiB) Viewed 9220 times
-
- 1 (4).JPG (91.88 KiB) Viewed 9213 times
-
- 1 (5).JPG (87.89 KiB) Viewed 9216 times
-
- 1 (6).JPG (88.1 KiB) Viewed 9213 times
-
- 1 (7).JPG (95.4 KiB) Viewed 9196 times
-
- 1 (8).JPG (142.06 KiB) Viewed 9201 times
-
- 1 (9).JPG (251.01 KiB) Viewed 9181 times
-
- 1 (10).JPG (105.53 KiB) Viewed 9193 times
-
- 1 (11).JPG (103.86 KiB) Viewed 9193 times
-
- 1 (12).JPG (140.96 KiB) Viewed 9186 times
-
- 1 (13).JPG (128.9 KiB) Viewed 9222 times
-
- 1 (14).JPG
- (107.38 KiB) Downloaded 4331 times
-
- 1 (15).JPG (118.12 KiB) Viewed 9216 times
-
- 1 (16).JPG (100.94 KiB) Viewed 9187 times
-
- 1 (17).JPG (96.15 KiB) Viewed 9171 times
-
- 1 (18).JPG (118.75 KiB) Viewed 9201 times
-
- 1 (19).JPG (101.43 KiB) Viewed 9201 times
-
- 1 (20).JPG (77.48 KiB) Viewed 9184 times
-
- 1 (21).JPG (97.5 KiB) Viewed 9187 times
-
- 1 (22).JPG (107.05 KiB) Viewed 9181 times
-
- 1 (23).JPG (156.96 KiB) Viewed 9198 times
-
- 1 (24).JPG (111.6 KiB) Viewed 9171 times
-
- 1 (25).JPG (114.95 KiB) Viewed 9183 times
-
- 1 (26).JPG (156.87 KiB) Viewed 9166 times
-
- 1 (27).JPG (108.88 KiB) Viewed 9171 times
-
- 1 (28).JPG (164.47 KiB) Viewed 9159 times
-
- 1 (29).JPG
- (153.83 KiB) Downloaded 4310 times
-
- 1 (30).JPG (94.57 KiB) Viewed 9191 times
-
- 1 (31).JPG (109.9 KiB) Viewed 9171 times
-
- 1 (32).JPG (101.26 KiB) Viewed 9157 times
-
- 1 (33).JPG (195.48 KiB) Viewed 9189 times
-
- 1 (34).JPG (129.54 KiB) Viewed 9191 times
-
- 1 (35).JPG (120.09 KiB) Viewed 9175 times
-
- 1 (36).JPG (197.16 KiB) Viewed 9143 times
-
- 1 (37).JPG (164.89 KiB) Viewed 9196 times
-
- 1 (38).JPG (95.4 KiB) Viewed 9174 times
Re: Ciekawostka
Sam koniec Danii- Skagen.
- Attachments
-
- Bunkry1.JPG (53.67 KiB) Viewed 9122 times
-
- Bunkry1 (1).jpg (276.55 KiB) Viewed 9120 times
-
- Bunkry1 (2).jpg (266.02 KiB) Viewed 9142 times
-
- Bunkry1 (3).jpg (465.98 KiB) Viewed 9102 times
-
- Bunkry1 (4).jpg (249.35 KiB) Viewed 9123 times
-
- Bunkry1 (5).jpg (275.4 KiB) Viewed 9094 times
-
- Bunkry1 (8).jpg (397.56 KiB) Viewed 9113 times
Re: Ciekawostka
Silkeborg - Dania
Parada statków parowych jak i wycieczkowych oraz inne ujęcia.
Parada statków parowych jak i wycieczkowych oraz inne ujęcia.
- Attachments
-
- 1 (2).JPG (94.07 KiB) Viewed 8508 times
-
- 1 (13).JPG (119.11 KiB) Viewed 8505 times
-
- 1 (29).JPG (98.61 KiB) Viewed 8510 times
-
- 1 (35).JPG
- (93.39 KiB) Downloaded 3602 times
-
- 1 (46).JPG
- (97.01 KiB) Downloaded 3635 times
Re: Ciekawostka
Egeskov koło Odense na pierwszej wyspie.
Re: Ciekawostka
Średniowiecze w Horsens w Danii.
https://picasaweb.google.com/1124411768 ... erpnia2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tam byłem i piwko oraz miód piłem.
https://picasaweb.google.com/1124411768 ... erpnia2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tam byłem i piwko oraz miód piłem.
- Attachments
-
- Nowy-1.jpg (89.35 KiB) Viewed 8356 times
-
- Posts: 1
- Joined: 09 Oct 2012, 10:35
Re: Ciekawostka
Czy ten festyn wikingów odbywa się co roku ??? Jeżeli tak to kiedy ???