Dit und dat, czyli szczecineckie rozmaitosci

Dyskusje historyczne na temat przedwojennego Neustettin.
Stach
Posts: 3717
Joined: 28 Jan 2007, 23:31

Post by Stach »

Fajnie - wiemy już, gdzie był Dom Związków Zawodowych!
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

A tutaj lista obiektow i zakladow nalezacych do miasta:
-Ratusz na rynku(zbudowany w latach 1852-53)
-Dom Starcow z mieszkaniem gospodarza domu na ulicy Winnicznej(okolo 20 miejsc, z malym szpitalem)
-Prywatny Dom Starcow na ulicy Klasztornej, zbudowany w 1925 roku z finanasowa pomoca miasta
-Kapieliska miejski:
-Blücherbad- kapielisko rodzinne, zbudowane okolo 1926, w 1934 rozbudowane
-3 kapieliska miejskie nad nalezacym do miasta jeziorem Trzesieckim
-Stadtbad- laznia miejska(medizynische Wannenbad) przy Placu Sowinskiego, zbudowane okol 1925 i rozbudowane w 1935
-Zamek- kupiony przez miasto od Administracji Prowincji w 1933 roku wraz z przylegajacym terenem. Przebudowany w latach 1935-37. Pomieszczenia wynajmowane dla urzedow zdrowia, budowlanego i pracy oraz do roku 1934 urzedu celnego, do czasu przeniesienia go na ulice Torunska
-Muzeum Regionalne- do 1938 roku w wiezy Sw. Mikolaja, nastepnie przeniesione juz jako Powiatowe Muzeum Regionalne do budyku zamkowego
-Mieszkanie sluzbowe superintendenta parafii ewangelickiej na ulicy Zamkowej
-Budynki Ochotniczej Strazy Pozarnej, ocieplane para z lazni miejskiej
-Lasy Miejskie w Czarnoborze(Stadtwald), okolo 600 ha, jezioro Lesne, okolo 25 ha. Do Lasow nalezaly dom mieszkalny, restauracja i dzialki mieszkale pracownikow. Dom lesniczego zostal przebudowany w latach 1936-37
-Gazownia Miejska(od 1890) w poblizu dworca towarowego polaczona z lina Reichsbahnu(Kolei Panstwowych) i znajdujacym sie na terenie gazowni domem dyrektora
-Miejskie Restauracje na Mysiej Wyspie, zbudowane w latach 1929-30, z sala dla 500 osob oraz zadaszona szklana weranda dla 200 do 300 osob, na placu nad brzegiem kolejne 1500 miejsc siedzacych przy stolikach z nowoczesny jak na tamte czasy oswietleniem
-3 tramwaje wodne oraz wypozyczalnia lodzi wioslowych
-Jezioro Trzesieckie
-Kanalizacja Miejska z oczyszczalnia sciekow nad Niezdobna(5 zbiornikow czyszczacych i 2 do wysuszania szlamu). Rozpoczeto budowe oczyszczalni biologicznej, nie dokonczonej z powodu wojny
-Osrodek Wypoczynkowy dla Dzieci w Czarnoborze, zbudowany w 1929 roku(40 lozek) nastepnie robudowany do 60 miejsc wypoczynkowych w roku 1937
-Park z pomnikami, wieza Bismarcka, Dom Mlodzierzy, kopiec za stadionem(Bourdoshügel, wzniesiony w latach 1916-17), wybieg dla jeleni, wybieg dla kuropatw, od 1920 przystan dla statkow, Viktoriaplatz(1914-18), park zamkowy ze stawem dla zlotych rybek i domkiem dla kaczek, park rozany ze zbiornikami dla ryb i lili wodnych, 3 mosty nad Niezdobna, Mozartplatz z muszla koncertowa(1925), powiekszony w 1938 wraz z nowa, wybudowana ze wzgledow akustycznych, muszla koncertowa i podswietlana fontanna
-Ciezarowka marki Opel
Stach
Posts: 3717
Joined: 28 Jan 2007, 23:31

Post by Stach »

Piękny zestaw! Pewnie niepełny, bo coś mi się wydaje, że "park samochodowy" nie ograniczał się chyba do tej ciężarówki marki opel...

Do tego mnóstwo informacji.

Przy okazji: co było w Wieży św. Mikołaja po przeniesieniu muzeum do Zamku?
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

Stach wrote: Przy okazji: co było w Wieży św. Mikołaja po przeniesieniu muzeum do Zamku?
Moze jeszcze gdzies wyczytam :wink: Teraz czytam trzy ksiazki jednoczesni, i co ciekawsz fragmenty wrzucam,ale jak cos znajde, to wkleje :)
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5469
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Post by bronx »

Coś dużo tych miejsc na Mysiej :shock:

Streitzigsee nie cale należało do miasta. Końcówka jeziora za Bismarckturm należała do państwa.
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

bronx wrote:Coś dużo tych miejsc na Mysiej :shock:
"Die Stätische Gaststätte "Mauseinsel", etwa 1929/30 errichtet, mit einem Saal für rund 500 Personen und einer überdeckten Glasveranda für 200 bis 300 Personen. Der große Platz im Freien am Streitzigsee-Ufer bot etwa 1500 Sitzeingelegenheiten) :?
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5469
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Post by bronx »

ja Ci wierze :) tylko te dane takie kosmiczne
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

bronx wrote:Coś dużo tych miejsc na Mysiej :shock:

.
Z tego co pisze we wspomnieniach Damaske, Mysia byla niemal obowiazkiem w Wochenende(Weekend). Zasobniejsi doplywali statkami, wytrzymalsi lodkami, a ci pozostali dochodzili pieszo. Niezasobne rodziny braly prowiant i obowiazkow, niekoniecznie naturalna, kawe przygotowana w domu, dlatego miejsca przy brzegu pewnie nie zobowiazywaly do zamawiania w restauracji. Z tego co pisza, to bylo najpopularniejsze spedzanie wolnego czasu.
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

bronx wrote:ja Ci wierze :) tylko te dane takie kosmiczne
O ile uwagi Stacha na temat wspomnien Güntera Damaske uwazam za zasadne, to te dane mam z ksiazki Der Kreis Neustettin Ein pommersches Heimatbuch profesora Heinrcha Rogge i to wszystko sprawia wrazenie systematycznej, dokladnej pracy. Ogladajac zdjecia Mysiej tez nie wiem gdzie ci ludzie mieliby sie zmiescic, ale innych zrodel nie mamy.
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

Dane, ktore autorzy przytaczaja pochadza z "Aktion Pommern" der Pommerschen Landsmanschaft.
Stach
Posts: 3717
Joined: 28 Jan 2007, 23:31

Post by Stach »

O moim zdaniem wziętej z księżyca liczbie miejsc na Mauseinsel rozmawialiśmy 7 lipca, na miejscu.

Za Chiny Ludowe nie weszło by ta 1200 czy nawet 1500 osób! Zresztą, skąd mieliby się wziąć? Kilkunastotysięczny Szczecinek znalazłby tylu imprezowiczów? Nawt gdyby doliczyć gości w kilku hotelików...
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

Oprocz budowy drog i kolei waznym dla gospodarki bylo polaczenie powiatu z liniami pocztowymi(Kraftlinienverkehr der Reichspost). W latach przed II WS samochody pocztowe kursowaly na liniach:
1. Borne-Westfalenhof(Groß Born-Westfalenhof)
2. Spore-Wierzchowo-Grabczyn-Drzonowo-Gwda Wielka(Sparsee-Wurchow-Grumsdorf-Schönau-Groß Küdde)
3. Dalencin-Parsencko-Juchowo(Dallenthin-Parsenzig-Juchow)
4. Lotyn-Wegorzewo-Lubnica-Drawien-Zoltnica(Lottin-Vangerow-Hertzberg-Trabehn-Solnitz)
5. Sitno-Dziki-Jelenino(Hütten-Dieck-Gallin)
6. Nocn linia od godz.22 z przesylkami pocztowymi przez Barwice(Bärwalde) do Swidwina(Schivelbein)

Samochody pocztowe na trasach 1-5 mogly zabierac, w zaleznosci od wielkosci pojazdu, od jednego do trzech pasazerow.
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

Oprocz pojazdow pocztowych w powiecie szczecineckim byly wedlug spisu z 1.07.1938 sporzadzonego przez Hermanna Pahla zarejestrowanych:
1. Motocykle......................2001
2. Samochody osobowe....1279
3. Autobusy(omnibusy).......8
4. Ciezarowki.....................252
5. Pojazdy specjalne...........9
6. Ciagniki..........................42
Razem 3591 pojazdow.
Last edited by ziom on 12 Aug 2007, 22:30, edited 1 time in total.
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

Jakze malutkie sa plany dzisiejszych wlodarzy ratusza niech swiadcza plany poprawienia infrastruktury turystycznej przez ich przedwojennych poprzednikow:
planowano budowe kanalu umozliwiajacego podroz jachtami motorowymi z jeziora Trzesiecko do jeziora Pile, i dalej przez jeziora Komorze i Zerdno do jeziora Drawskiego w poblizu Czaplinka. Kolejnym etapem mial byc kanal z Parseta umozliwiajacy podroz lodzia ze Szczecinka do Kolobrzegu i Baltyku.
Plany budowy byly gotowe jednak wybuch II WS nie pozwolil na ich realizacje.
User avatar
ziom
Posts: 1431
Joined: 11 Dec 2006, 19:29
Location: z dworca

Post by ziom »

Zeby samochody i motocykle mogly sie poruszac musiano wybudowac drogi. W powiecie szczecineckim budowe drog utwardzonych zaczeto w polowie XIXw. Drogi i ich utrzymanie, podobnie jak dzisiaj, podzielone byly na gminne, powiatowe i prowincjalne(dzisiaj krajowe lub wojewodzkie). W roku 1871 w powiecie bylo juz 192 km utwardzonych drog(Chaussee), w tym 106 km drog krajowych. Do konca XIXw powstalo okolo 160 kolejnych kilometrow, by w roku 1927 osiagnac dlugosc okolo 600 km. Do wybuchu wojny wybudowano jeszcze okolo 30 km. Przy pracach zatrudnionych bylo 7 mistrzow drogowych i ponad 100 pracownikow. Do budowy uzywano dwoch walcow parowych. Przed 1 wrzesnia 1939 roku wlasnoscia powiatu byla okolo 300 kilometrowa siec drog.

Tutaj krotki wycinek z listy drog, czasu ich budowy oraz dlugosc:
I. Drogi prowincjalne:
1. Piaski-Barwice-Szczecinek-Okonek-Podgaje(Patzig-Bärwelde-Neustettin-Ratzebuhr-Fledeborn).....1847/48.....63906m
2. Polczyn Zdroj-Czaplinek(Polzin-Tempelburg)......1868/72......22260m
3. Szczecinek-Czarne(Neustettin-Hammerstein)......1864/65.....14578m
4. Gwda Mala-Bialy Bor(Klein Küdde-Baldenburg).....1873/76.....4767m
II. Drogi powiatowe:
5. Szczecinek-Bobolice(Neustettin-Bublitz).....1854/56.....23232m
6. Szczecinek-Dworzec Chyze(Neustettin-Haltestelle Kietz).....1893.....610m
7. Barwice-Bobolice(Bärwelde-Bublitz)......1855/56......25509m
8. Barwice-Czaplinek-Zlocieniec(Bärwelde-Tempelburg-Falkenburg).....1855/58.......33910m

Ps. Jesli ktos ma pytania odnosnie czasu budowy innych drog w powiecie szczecinecki, to mozna pytac na pw.
Post Reply